Mitä opin Firstbeat Hyvinvointianalyysista?

Syksyn rientoja Nuuksio Classic polkumaratonilla Firstbeat'istä viisastuneena. (Kuva: Tero Koski)

Mitä opin Firstbeat Hyvinvointianalyysista?

Kouluttautuessani Firstbeat Hyvinvointianalyysin palveluntarjoajaksi toteutin analyysin itselleni ensimmäistä kertaa. Tunsin palvelun entuudestaan jo ennen koulutustani – vaimolleni oli tehty se aikaisemmin. Kyseessä on melko huomaamattomalla laitteella toteutettava tavallisesti kolmipäiväinen seuranta, joka mittaa sykettä, sykevälivaihtelua ja liikettä. Odotukseni olivat korkealla mittauksen suhteen. Vaimoni mittauksen arvokkainta dataa oli ollut stressipiikkien tunnistaminen ja päivän aikaisen palautumisen tarpeen tunnistaminen. Omasta mittauksestani odotin saavani arvokasta tietoa myös liikunnan ja palautumisen suhteesta.

Lunastiko Firstbeat odotukset? Tuliko yllätyksiä? Kyllä ja kyllä. Liikun aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Toukokuussa suoriuduin Karhunkierroksen edestakaisin kulkevasta 165 kilometrin ultrajuoksusta reilussa 29 tunnissa. Ultrajuoksuun valmistavien isojen määrien harjoittelu on ollut itselleni haasteellista sekä aikataulujen että jalkojen heikohkon iskutuksen siedon takia. Harjoitteluni perustan onkin muodostanut työmatkaliikunta pääasiallisena etenemismuotona pyöräily. Tämän arkiliikunnan vaikutus kuntooni on mietityttänyt minua.

Alkutaivalta Karhunkierrokselta. Kuva: Juha Saastamoinen / OneVision.fi

Pyöräilemäni 8-10 kilometrin työmatkatempo on raportin mukaan palauttavaa tai peruskuntoa ylläpitävää. Harjoitusvaikutus asteikolla 1-5 oli välillä 1,4-2,6. Suurimmillaan työmatkapyöräilyni harjoitusvaikutus oli enemmän kuin naapurin kanssa mäkisessä maastossa hölkätty kahden tunnin lenkki, jolla oli pituutta reilu puolimaraton, mutta harjoitusvaikutuslukema oli vain 2,4. Työmatkapyöräilyn täytyy siis olla merkittävässä roolissa hyvän aerobisen pohjakuntoni osalta. Yksittäinen matka ei ole pitkä, mutta kun toistoja kertyy kymmenen viikossa riippumatta muista kiireistä, on vaikutus suuri.

Entä palautuminen? Analyysi vahvisti paitsi, että työmatkapyöräilyn rasitus riittää ylläpitämään peruskuntoa, jää suoritusten väliin myös riittävä palautuminen. Kunhan muistan jatkossakin kuulostella omaa fiilistäni eli asetan vauhdin vastaamaan omaa tunnetta. Analyysi osoitti myös, että yöuniin satsaaminen kannattaa. Nukun laadullisesti hyvää unta, joten riittää, että huolehdin riittävän pitkistä yöunista, enkä muuta toimivia iltarutiineja. Vannon muutenkin unen tärkeyden puolesta ja uskon nukkumiseen panostamisen mahdollistavan ehjänä pysymisen. Vuosien takaisiin lukuisiin rasitusvammoihini liittyy varmasti myös väärää ja liian yksipuolista harjoittelua, mutta yhdistävänä tekijänä eri vammoissa oli, että tingin niiden aikaan unen laadusta ja määrästä.

Työmatkaliikunta näytti myös katkaisevan tehokkaasti työpäivän stressin. Hyvä juttu, koska iltapäivän kiiretunnit lasten hoidosta hakuineen ja ruuanlaittoineen näyttäytyi aikaisemmin vaimoni hyvinvointianalyysissa suurimpana stressipiikkinä. Tunnistin matalamman ärtymyskynnyksen itsessänikin tuohon aikaan, joten olimme ryhtyneet toimenpiteisiin stressittömämmän iltapäivän puolesta. Emme voineet jättää lapsia päiväkotiin ja ruokaakin piti yhä saada, mutta oivalsimme, ettei meidän tarvitse valmistaa päivälliseksi lämmintä ruokaa. Kiireisinä päivinä aloimme syödä päivällisaikaan helppoa välipalaa, kuten mysliä, jugurttia tai leipää niin, että valmistamme päivällisruuan iltapalaksi. Taktiikka vaikuttaa toimivan ja sain niin sanotusti puhtaat paperit myös iltapäivien osalta.

Kaiken kaikkiaan Firstbeat Hyvinvointianalyysi vahvisti tuntemuksiani palautumisestani. Lisäksi osaan nykyään antaa suuremman arvon työmatkaliikunnalle, enkä murehdi, vaikka viikon juoksukerrat jäisivät kahteen tai kolmeen. Kehittämisen varaa löysin työpäivistä – olen lisännyt päätetyöskentelyn tauottamista liikkumalla. Treenaamisen saralla olen uskaltanut analyysin pohjalta kiristää ruuvia. Teen kovatehoiset treenit entistäkin kovempina, mutta samalla höllään peruskestävyystreenin tehoja työmatkoista. Peruskoulun liikuntatunteja mukaillen ”onks pakko mennä suihkuun, jos ei tullut hiki”.

Yhteenvetoa hyvinvointianalyysistani.

Firstbeat Hyvinvointianalyysi lisäsi itsetuntemustani kuormittumisen ja palautumisen arvioinnissa. Minulla on urheilukellona Garmin Fenix 3HR – ranteesta pulssin mittaava laite, joka seuraa 24/7 aktiivisuuttani. Se ei kuitenkaan mittaa sykevälivaihtelua, joka kertoo hermoston tilasta. Firstbeat mittaa ja lisäksi tulkitsee tulokset parhaalla osaamisella. Esimerkiksi Garminin laitteet käyttävät Firstbeatin algoritmejä harjoitteluvasteen arvioinnissa, mutta nykyiset laitteet eivät pysty ympärivuorokautiseen sykevälivaihtelun mittaamiseen ja tulkitsemiseen. Kokonaisuudessaan sain mittauksesta lähes täydet pisteet eli olen tehnyt oikeita asioita niin arjenhallinnan kuin treenaamisenkin saralla. Tulen toistamaan mittauksen seuraavan harjoittelukauden aikana ensin peruskestävyysjaksolla ja sitten tehoihin keskittyessä.

Jos kiinnostuit Firstbeat Hyvinvointianalyysistä, voit ostaa sen itsellesi täältä. Jos jokin jäi askarruttamaan mieltä, voi kysyä minulta palvelusta lisää täältä.

Osallistu hyvinvointianalyysin arvontaan tykkäämällä meistä Facebookissa, arvonta suoritetaan 1.11.2017!